Save Palestin!!!

Wednesday, 26 September 2012

Tamadun Manusia (KUIM)


ISI  KANDUNGAN
1.      PENGERTIAN  TAMADUN……………………………………………………….1 - 2

2.      KONSEP  TAMADUN………………………………………………………………3 - 5

3.      KRONOLOGI :

1)      SEJARAH  DALAM  AL – QURAN………………………….…………....6 - 7
(DARI  KEJADIAN  ADAM  HINGGA  NABI  MUHAMMAD)

2)      TEORI  CHARLES  DARWIN……………………………………………8 - 10
(ASAL  KEWUJUDAN  MANUSIA)

Thursday, 14 June 2012

Warkah Terakhir




بسم الله الرحمن الرحيم
      Assalamu’alaikum warohmatullahi wabarokatu. Dengan Nama Allah S.W.T. Yang Maha Agung jari ini pantas menari di atas papan tinta melakarkan kata yang belum terlafaz. Daku memohon ampun ke Hadrat Allah S.W.T. atas setiap langkah di atas muka bumi-Nya yang di pinjamkan kepada kita tanpa meminta se sen pun dari hamba-Nya kerana Allah Mengetahui akan sifat hamba-Nya yang lemah. Hari ini dan

Wednesday, 23 May 2012

Cerpen Untukmu


pagi yang dingin, awan menjirus bumi. pagi itu kurang yang berlalu lalang seperti kebiasaan harinya. Fitri hanya memerhati gerak geri mereka dari kepingan tingkap di biliknya yang terbuka tika itu. dia menjulingkan matanya melihat jauh ke timur. tertarik akan sepasang kekasih yang berjalan sama-sama pergi ke kelas.
"amboi...romantiknya," Fitri terkejut dan menoleh kebelakang. tidak sedar dia yang Hafiz berada di belakangnya.
"ish, hafiz. klu ye pun berilah salam dulu,"
"ala...itu pun nak terkejut" jawab Hafiz sambil memuncungkan bibirnya
"apa yang enta menungkan tadi Fitri?" Hasriq duduk dimeja belajarnya dengan secawan air kopi madu yang masih panas.
"tiada kelas ke pagi ini?" sambungnya dan diikuti dengan hirupan air di tangannya.
"engkau tanye aku ke Fitri, As?" soal Hafiz dengan wajah yang keliru.
"kelas engkau dengan aku sama hari ni Hafiz. sia-sia je kalau aq tanye engkau. tapi kalau nak jawab boley je. Fitri tu macam kene sampuk kenapa? diam je,"
"Fitri," panggilan Hasriq menyedarkan Fitri dari angan-angan kosong.
"termenung je," sambung Hasriq. Hafiz melangkah keluar dari bilik. mungkin ingin mandi untuk turun bersarapan di cafe
"kenapa anta ni Fitri. ada masalah ke?," soal Hasriq dengan nada yang serius.

Monday, 21 May 2012


“LAA ILAHA ILLA ANTA SUBHANAKA INNI KUNTU MINALZHAALIMIIN”
Bismillahirrahmanir rahim.
Bila Paderi Terpaksa Buka Rahsia
Ada seorang pemuda Arab yang baru selesai pengajiannya di Amerika. Pemuda ini adalah salah seorang yang diberi nikmat oleh Allah berupa pendidikan agama Islam bahkan dia mampu mendalaminya. Selain belajar, dia juga seorang jurudakwah Islam.
Ketika berada di Amerika, dia berkenalan dengan salah seorang Nasrani. Hubungan mereka semakin akrab, dengan harapan semoga Allah s.w.t. memberinya hidayah masuk Islam.
Pada suatu hari mereka berdua berjalan-jalan di sebuah perkampungan di Amerika dan melintas dekat sebuah gereja yang terdapat di kampung tersebut. Temannya itu meminta agar dia turut masuk ke

Thursday, 2 February 2012

Apa Itu Cinta?

Assalamualaikum warohmatullahi wabarokatu...terima kasih buat semua pembaca blog yang setia mengunjungi blog Pena Hati. Pena Hati bersyukur kehadrat Allah S.W.T yang sentiasa merahmati hambanya. hm...dari hari ke hari makin ramai pula yang menulis dan bertanya tentang cinta. Pelik juga Pena Hati. Ada juga yang bertanyakan kepada Pena Hati tentang cinta ni...ada juga yang minta Pena Hati menulis dengan menerangkan tentang cinta. Em...macam mana Pena Hati nak berkongsi tentang cinta ni??? pengalaman??? cinta budak-budak (monyet) dengan cinta remaja serta cinta selepas bernikah ni amat berbeza. Kalau cinta monyet tu...Pena Hati rasa ramai yang pernah mengalaminya, kan? tapi cinta remaja ni Pena Hati tidak tahu macam mana nak kongsi. Apatah lagi cinta selepas bernikah, Pena Hati bertunang pun belum lagi, macam mana nak kongsi...baiklah, Pena Hati cuba terangkan Apa Itu Cinta dari apa yang diceritakan oleh rakan-rakan dan apa yang Pena Hati baca dan kaji.

Cinta ni Pena Hati bahagikan kepada 3 iaitu :-

Wednesday, 25 January 2012

15 Kata-Kata Hikmah


1
Setiap manusia perlu menjaga percakapan mereka, maka percakapan mereka akan selamatkan diri mereka
***
2
Apabila kamu berjalan di bumi Allah S.W.T.  pandanglah ke bawah apabila kamu tenang, dan mendongak ke langit biru apabila kamu resah